přezdívka:
heslo:
registrace

Minimax.cz - minimax umeni

Co je minimax?
Minimax je umělecký server pro všechny autory. Vyjádřete se! Prezentujte své malby, fotografie, poesii či prózu, komentujte ostatní autory. Více informací
Žánry
Menu
Ikonka na web
Inzerce
Kdo je online
CarrieWalk, TiffinyGre, BlairLeong, RaulBinnie, ConnorZ00, ErrolHughe, TBWMalcolm, KennethBru, AraWhitacr, JadeManifo, StacieK77, BrittanyDo, MichaelMah, NewtonCarr, TabathaEge, vice... + 7 anonymů
Reklama Google
Statistiky
TOPlist
Prince of Persia: The forgotten Sands (wii)
hroudka - Saturday, 12.03. 2011 - 23:39:25
Téma: Próza - Kritika/Recenze

Recenze hry pro nintendo wii

 

Kterak se s zapomenutými písky navrátil nezapomenutelný princ

Pokud si člověk vybaví svou hráčskou historii, jen málokdo by si nevzpomenul na perského prince, který statečně ďobal mečem do nepřátel, plazil se pod čepelemi smrti, skákal z parapetů a chronicky umíral v cestě za princeznou.
Nevím, jak přesně se hra Prince of Persia 2: Shadow and the flame dostala do Čech, či přesně na jaké a čí 3‘2 palcové disketě společně s dalšími hrami od Id soft, jako Doom, Keen, Prehistoric či Wolfenstein, které na začátku 90 let hrál v Čechách snad naprosto každý majitel PC, či rozhodně je hráli všichni nezletilí členové jeho rodiny. S neopakovatelnou vášní, takže tlačítko ctrl bylo v mnohé domácnosti dosti vyviklané.
Byly to hry pro MSDOS, a byly jedním slovem - skvělé. Zábava je (komerční) komodita, a tyto hry touto komoditou i přes omezenou grafiku i zvukové možnosti doslova překypovaly, proto si je pamatujeme dodnes, a možná lépe, než leckteré pozdější.
Nejpozoruhodnější vlastností prince z Persie bylo, že k extrémní zábavnosti mu stačilo chodit pouze doleva, doprava, nahoru, dolu, a poněkud plytký příběh. Ačkoli jsme ho viděli zásadně pouze z profilu, v turbanu a já osobně jsem ho nikdy nedonutil princeznu zachránit, jeho 2D dobrodružství plné pastí, nástrah a místy přihlouplých stráží bylo jedním slovem povznášející. Původní hra byla opravdu obtížná ve vyšších levelech, a ku příkladu mě po tolika nechtěných úmrtích nikdy nenapadlo, že se musím nechat na konci zabít, abych mohl pokračovat dál. Tudíž jsem prince pohřbil jako malou, osobní prohru do vzpomínek a domníval jsem se, že totéž udělala i původní autorská firma. Navíc mi bylo asi 10 let.
Pro novou generaci hráčů se princ však vrátil, a to se zaslouženými fanfárami, jsa nyní pod křídly bídné korporátní mašinerie Ubisoft, která odmítá dávat své hry k recenzím, protože by se potenciální publikum mohlo dozvědět, že „nejsou tak dobré“, a kam šlápne, tam sází žaloby. Ale nový princ stojí za překousnutí idealismu a hru si zahrát. Na jiných konzolích rozehrál princ mohutný příběh s časem, který pronikl i do Hollywoodu /o tom jinde/, ale na platformě Wii prožívá zcela nezávislý děj.
Kde začít: Předně prince již vidíme ze všech světových stran, a je to fešák. Má místo turbanu havraní vlasy do culíku, svaly, že by se za ně nemusel stydět ani kulturista, a příjemný hlas, který mu propůjčil Yuri Lowenthal. Pravda, muskulaturu má místy poněkud na úkor rozumu, protože dialogy, které vede s džinem z lahve, který ho přivedl na místo jeho dobrodružství a doprovází ho celou hru, jsou místy lehce dětinštější, ale jinak je princ primárně sympatická postava. Nevypadá jako homosexuál ani jako úkladný vrah, a je to zatím jeho nejlepší vyobrazení v 3D verzích.
Džin z lahve, kterého princ koupil kdesi na trhu v touze nalézt vlastní království a dokázat svému otci, že za něco stojí (ano, toto klišé ve hře nechybí), se jmenuje Zahra, a ve hře především hodně mluví a líbá se s princem pokaždé, když jsou ve svatyni a džin vstoupí do sochy. Vzhledem k tomu, že princ si ke království neodmyslitelně přeje i princeznu, začnou někteří tušit, že džin nebude jen průvodce.
Celá hra má velkou přednost ve vynikající atmosférické grafice (světla se úžasně mění podle toho, v které části se princ nalézá, a design hry má mnoho vynikajících detailů) a excelentní hudbě. Hudba není arabská (Peršané nejsou Arabové), ale orientální a je velmi, velmi podmanivá a přesvědčivě dokreslující celý příběh. Hlas Zahry také není nepříjemný a detaily zvuků (šustění, listy…) nesou stejnou míru pečlivosti jako vlastní grafika.
Na ovládání hry pomoci nunchaku wii je potřeba si zvyknout, stejně tak na místy těžkopádnou 3D kameru. Hra se automaticky ukládá, kdykoli jde princ kolem fontány, a to i tehdy, když si to nepřejete, takže pokud máte např. málo životů a hra se vám uloží před těžkým segmentem, máte hodně veliký problém.
Příběh začíná tím, že princ je kdesi uprostřed rozpadajících se ruin, které se mu bortí pod nohama a povzbuzován Zahrou, dostane se kamsi do džungle, kde se situace trochu uklidní a hráč má možnost se po předchozí hysterii lehce zorientovat. Úvodní segment je velmi obtížný pro hráče, který má hru poprvé v ruce a myslím si, že to není šťastný začátek hry. Je velmi frustrující objevovat princovy schopnosti „za běhu“, a slabší povahy tak nesnesitelný začátek hry možná odradí od dalšího hraní. Jakmile je princ v džungli, vše se uklidní a Zahra mu ukáže něco z jeho vlastních schopností a nastupuje přiměřená hráčská učební křivka. Myslím si, že tato část – Království Izdiharu, měla být začátek hry.
V další části se princ dozví, že k dosažení jeho cíle – vlastního království, musí sebrat čepel meče podivné příšeře. Která mu utíká. Za kterou on utíká. Což mu vydrží po 2/3 hry.
Je trochu zvláštní, že příšera sídlící v království, které má jasné prvky perské kultury (grafici si udělali domácí úkol a podívali se, jaké umění doprovází tento region), nazývá perského prince „bezvěrcem.“ Je to sice krutě zábavné, ale v širším kontextu věcí poněkud zvláštní, leda, že by princ byl z doby po islamizaci Iránu (kolem 600 našeho letopočtu), a království a jeho obyvatelé pamatovali mazdaistickou kulturu a víru, jejíž umění je vidět na zdech. Těžko soudit, zda je princ již konvertita, a nebo byl lehce zpolitizován současnými tvůrci (můj tip).
Princ zažívá své obvykle strasti se šípy lítajících ze zdí i z podlahy, nášlapnými otevírači dveří, cirkulárkami, skáče, hopsá a běhá po zdech jako veverka, ručkuje, heká (princ velice často a velice bodře heká, především, pokud skočí z velké výšky), a vše činí v prostředí graficky velmi líbivém. Zde v této části se mi obzvláště líbilo víno, po kterém princ šplhá, a most, co překračuje.
Princ má několik „centrálních“ protivníků. Zde je to Strážce, kterého princ musí umlátit na tři kola, ale je to zábavné. Následně je princ u bran paláce, opět skvěle graficky zvládnuté, vymění si se Zahrou hudrování i několik mouder, a čeká ho opět jeho oblíbené šplhání po klatkách, skoky a běhání po zdech, útěky před skaraby a k tomu několik zábavných výzev jako sloup s krystaly, hádanky /zábavné i obtížné/, až konečně uondaný dorazí k oné obludě, kterou celou dobu pronásledoval. Musí projít částí Srdce posvátného ohně, která je jednou z nejlepších a i nejobtížnějších celé hry (má naprosto excelentí grafické zpracování, nádherně atmosférické). Následně má princ za úkol zdolat obludu na tři pokusy, a když se mu to podaří, dozví se, že obluda je bývalý král a prosí ho o zachránění jeho dcery, princezny. No dejme tomu. Jo, a dodá, že jeho otec by na něj měl být pyšný, tudíž má člověk problém se při tak emotivní chvíli od srdce nerozplakat. Tedy nezasmát.
Posléze přijdou na řadu mé oblíbené bublinky, do kterých se princ může zachytit ve vzduchu (už kvůli těm má hru cenu hrát, jsou extrémně zábavným prvkem), cesta vzhůru a nakonec jakýsi těžkopádný závěr, kdy se dozvíme, že čarodějnice, která celou dobu princi otravuje život (je trochu redundantním prvkem, nemohu si pomoci), je zakletá princezna, zároveň džin je taky ona, tedy její část, co se pokouší ji vysvobodit ze zakletí a zachránit celé království. Nebo tak nějak. Především, hra nekončí tím, že princ princeznu zachrání a dostane království. Je to ode mě spoiler, ale pokud jste doufali – jako já, že po letech, vybaveni technikou, intelektem i nápovědami z internetu KONEČNĚ tu zatracenou princeznu vysvobodíte, tak mi věřte, nepodaří se vám to. Epický konec hry je paradoxně její největší zklamání, a evidentně živná půda pro další díl, který si jako blbec stejně koupím, abych dotáhl svou misi z dětství.
Celá hra je excelentní zážitek, ale má několik vad, kromě zmiňovaného konce, tedy. Jednak je to nerovnoměrná distribuce „životů,“ které vám mnohdy dojdou před obtížnou částí a pak se s ní lopotíte několik hodin. To se mi stalo před posledním útěkem před skaraby, kdy jsem uvízl s jedním životem před naprosto nejobtížnější částí, a nedala se absolutně uhrát. Musel jsem začít úplně od začátku, neudělat chybu a uložit hru s málo životy, a na to místo se vrátit s plnou polní. Jakmile se mi to podařilo, nebyl běh vůbec problém, ale přeběhnout onen segment bez ztráty života je prakticky nemožné.
Tento faktor, dále místy nerovnoměrná obtížnost různých pastí (některé pasti mě stály víc životů než boj s hlavní příšerou) působí na hráče opravdu jako frustrační kompozice od Cimrmana, což je škoda. Tvůrci hry věnovali fantastickou pozornost detailům a mnoha chytrým věcem, ale občas jim unikla ze zorného pole vlastní hratelnost prince z Persie.
Musím říci, že takhle kvalitní resurekce staré hry je určitě správná strategie. Myslím si, že udělat pro fanoušky původní hru v 3D (především pro ty z nás, kteří ji nikdy nedohráli), by také nebylo od věci, ale fešácký princ běhající po zdech luštící hádanky jsou dostatečně zábavné prvky, aby tato série měla smysl. Jeho stín je možná mrtev, ale jeho písek se teprve začíná sypat.

Související odkazy
· Přidat příspěvek k tématu

Nejčtenější příspěvek na téma Próza - Kritika/Recenze:
Proč Langerová není Alanis, a nikdy nebude a jak moc mi chybí Johny Cash

Hodnocení příspěvku
Průměrné hodnocení: 7
Účastníků: 7


Zvolte počet hvězdiček:
hlasovat mohou i neregistrovaní!
Výborný
Výborný
Výborný
Výborný
Výborný
Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné

Možnosti
"Prince of Persia: The forgotten Sands (wii)" | Přihlásit/Registrovat | 6 komentářů
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Re: Prince of Persia: The forgotten Sands (wii)
Od: epos06 - Monday, 14.03. 2011 - 22:07:38
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
Ahojky,
ač jsem odpůrce počítačových her, tvůj text mě zaujal natolik, že jsem ho celý slupla. Napsáno je vše krásně srozumitelně a ke konci i velmi vtipně. - 10b Míša


[ Odpovědět ]

Re: Prince of Persia: The forgotten Sands (wii)
Od: Delewar - Monday, 14.03. 2011 - 22:18:57
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
Po tvojom komentari som si to precital aj ja a vcelku mas pravdu. Pobavilo ma to. Pritom som v zivote podobne hry nehral, ani nemienim.

[ Odpovědět ]

Re: Prince of Persia: The forgotten Sands (wii)
Od: hroudka - Tuesday, 15.03. 2011 - 16:00:14
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
Taky díky za komentář. Jsem rád, že tě to pobavilo, je pro mě docela čest, že to čte i nehráčské publikum. Asi stejná otázka, proč nemáš rád počítačové hry? (uznávám, že 80% z nich jsou naprosto příšerné, ale těch 20% stojí za to, podle mého). Ale zajímá mě, co si lidé myslí...

[ Odpovědět ]

Re: Prince of Persia: The forgotten Sands (wii)
Od: Delewar - Tuesday, 15.03. 2011 - 23:48:04
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
Okrem NHL som nehral ziadnu pocitacovu hru. pride mi to velmi nerealne, prilis pretechnizovane a v neposlednom rade, je to zabijak casu a ten ja velmi na rozdavanie nemam. Netvrdim, ze vsetky su zle, to nie, ale nie je to moja salka kavy...

[ Odpovědět ]

Re: Prince of Persia: The forgotten Sands (wii)
Od: hroudka - Wednesday, 16.03. 2011 - 10:39:18
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
Rozhodne souhlasim, ze to je obrovsky zabijak casu. Mas pravdu v tom, ze drtiva vetsina her je naprosto nerealna a je postavena na fantasy, a nejspis je urcena pro lidi, co nemaji fantazie zrovna na rozdavani, tak se nori do cizi. Diky za komentar.

[ Odpovědět ]

Re: Prince of Persia: The forgotten Sands (wii)
Od: hroudka - Tuesday, 15.03. 2011 - 15:58:49
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
Ahoj, děkuju za komentář. No jsem rád, že se ti to dobře četlo. Proč jsi odpůrce her?

[
Odpovědět ]

Minimax.cz - umělecký server pro všechny autory
redakce & disclaimer


Powered by Copyright © UNITED-NUKE. Všechna práva vyhrazena.
55 Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.03 sekund